اشتراک گذاری

بهترین نرم افزار در رشته معماری کدام است؟

بهترین نرم افزار در رشته معماری کدام است؟ این سوال یکی از رایج ترین سوالات دانشجویان معماری و حتی معماران است. در این مقاله سعی داریم با چند مقایسه تعدادی از این نرم افزارهای مشهور و معتبر را توضیح دهیم.

راینو ، اسکچاپ ، تری دی مکس، رویت، لومیون یا … ؟
و اما پاسخ:

◀راینو مانند یک اتومبیل ژاپنی عمل می کند اتومبیل هایی که آپشن های فراوانی در اختیار راننده قرار می دهد. آپشن هایی که براحتی در دسترس هستند. این نرم افزار بدلیل داشتن ابزارهای فراوان و پلاگین های متنوع می توان هم فرم های ساده و هم سطوح بسیار پیچیده را با راینو مدل کرد و خروجی های ساخت را نیز از همین نرم افزار گرفت . افزونه های راینو امکان آنالیز های سازه ای و تحلیل های انرژی را به کاربر میدهد . پلاگین های قوی مانند ویری نیز روی ان نصب می شود و کاربران می توانند رندهای خوبی از پروژه های خود بگیرند. آبجکت ها و مبلمان های این نرم افزار کمی محدود هستند و برای استفاده از مبلمان های مورد نظر باید کمی جست و جو کرد و یا از نرم افزار دیگر مثل مکس یا اسکچاپ خروجی و به راینو داخل کرد.

◀تری دی مکس مانند یک تریلر هجده چرخ مدرن است.بستگی به نوع بار می توانند مسافت های طولانی را طی کند و براحتی به مقصد برسد، باید توجه داشت که در حالت عادی ما هیچگاه از یک تریلر هجده چرخ استفاده نمیکنیم. و برای مسیرهای کوتاه و جابجایی های سبک از اتومبیل های سریع تر و ساده تر استفاده میکنیم. این نرم افزار امکان کار کردن با فایل های بسیار سنگین را به ما میدهد . اما برای مدلسازی کمی پیچیده است و کمتر کسی هست که به این نرم افزار به صورت کامل مسلط باشد. در عین حال نرم افزاری شکست ناپذیر و پر کاربرد است . به کمک پلاگین وی ری و کرونا  و…… بر روی مکس می توان رندر ها و تصاویر بسیار زیبایی خلق کرد. محیط این نرم افزار بعد از مدتی استفاده کمی خسته کننده است. یادگیری آن نیاز به صرف وقت و کلاس های اموزشی دارد. اما پس از یادگیری و تسلط بر آن می توان انواع و اقسام پروژه های معماری اعم از داخلی و خارجی را مدلسازی کرد. این نرم افزار به دلیل قدمت نسبتا زیادی که دارد و اموزشگاه های متعددی که در ایران اقدام به اموزش آن کرده اند پر طرفدار بوده و به تبع شرکت های بسیاری هنوز به نرم افزارهای دیگر متمایل نشده اند. این نرم افزار نیاز به یک سیستم نسبتا قوی دارد و برای پروژه های نسبتا سنگین ، حتما باید هزینه نسبتا زیادی برای سیستم متقبل شد.

◀اسکچاپ مانند یک اتومبیل کوچک خانوادگی مقرون به صرفه و با کیفیت است. اتومبیلی که شما می توانید به سرعت و با کیفیت خیلی خوبی به مقصد برسید. آپشن های کم ، ساده و بسیار کاربردی دارد. کاربران این نرم افزار می توانند به سادگی و با سرعت زیاد فرم های ساده را در آن مدل کنند . برای طراحی و مدلسازی فرم های پیجیده تر ابزارهای ساده آن با کمی خلاقیت در تفکر مدلسازی می تواند راهگشا باشد. همینطور وجود پلاگین های بسیارو ساده آن کمک زیادی به کاربران می کند. همچنین وجود پلاگین های قدرتمند رندر مثل ویری در آن می تواند رندرهای بسیار خوبی در حد رندر های ویری تری دی مکس ارائه نماید. اپلیکیشن های جذابی برای اسکیسی نمودن فرم های شما در اسکچاپ (style builder) و همینطور گرافیکی نمودن نقشه ها، مقطع ها و … (layout) حین نصب اسکچاپ برای شما نصب می شوند. سایت قدرتمند کمپانی منتشر کننده آن دارای آبجکت ها و مبلمان های رایگان بی شماری است که بسیار کاربردی است و تقریبا تمام نیاز های کاربران را پاسخ خواهد داد. برای یادگیری و استفاده از اسکچاپ دارا بودن یک سیستم نسبتا معمولی عموما کافی است. و برای فایل ها و پروژه های بسیار سنگین باید کمی برای سیستم هزینه کرد. (آموزش های رایگان)

◀رویت و آرشیکد مانند یک پیمانکار حرفه ای پروژه ی شما را برای ساخت آماده می کند . شما را مجبور میکند تا مدلی کامل و تمیز بسازید . طراحی پروژه ی خود را در نرم افزار های دیگر انجام دهید و برای فاز 1 و 2 از رویت استفاده کنید . زمان زیادی در ابتدای کار برای مدل سازی نیاز دارید اما در نهایت برای ایجاد تغییرات و یا خروجی گرفتن تعداد زیادی نقشه زمانی بسیار کم لازم است . البته یادگیری آرشیکد نسبت به رویت راحت تر است . سنگین شدن فایل های نهایی در پروژه های نسبتا بزرگ در رویت نیاز به دارا بودن سیستم نسبتا قوی از لحاظ رایانه ای است. عموما دفاتر معماری برای فاز دو نمودن پروژه های خود از رویت استفاده می کنند و برای شروع به طراحی از این نرم افزار استفاده نمی کنند!

◀لومیون از قبیل نرم افزارهای ریل تایم ( زمان واقعی) هستند. مانند  محیط بازی های کامپیوتری که همه موارد نیاز از قبیل نور وآبجکت و…قبلا مدل و موتور رندر های قوی آن ها را رندر گرفته اند و تاثیرات آنها در محیط نرم افزار به کاربر نمایش داده می شود. وبه شما این امکان را میدهند که مدل خود را (خیلی سریع)در آن  ببرید و از فضای گرافیکی و واقعی آن برای رندراستفاده کنید و یا با جابجایی دوربین انیمیشن بسازید. استفاده حداکثری از این این نرم افزارها اصولا به صرف هزینه نسبتا زیاد برای خرید سیستم منجر می شود. بهترین حالت برای کار با این نرم افزار به این صورت است که شما مدل خود را با یک نرم افزار سبک مثل اسکچاپ انجام دهید. و به داخل این نرم افزار وارد و رندر نمایید. باید به یاد داشته باشید این نرم افزار ، نرم افزار مدلسازی نیست و فقط نقش یک موتور رندر را ایفا می کند.

مقاله ای دیگر در زمینه مقایسه نرم افزار های معماری

هر نرم افزار قابلیت های و امکانات خاصی به ما میدهد ، با توجه به نیاز و علاقه ی خود می توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. و برای یادگیری آنها باید توجه داشته باشید که یک مشاوره خوب قبل از صرف هزینه و گذران وقت بسیار تاکید می شود. چند سالی است که سودجویی برخی افراد و آموزشگاه های نرم افزار و معماری دانشجویان را در تب و تاب یادگیری همه این نرم افزار های می اندازند. شما می توانید برای مشاوره و یادگیری نرم افزار های فوق با شماره های ما تماس حاصل نماید.

ساعات پاسخگویی: شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17

02188745513

روزهای تعطیل:

09120716771

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها