نورپردازی رندر داخلی در ویری نکست اسکچاپ

اشتراک گذاری

در این مقاله میخواهیم در مورد ترفندهای مهمی از ریزه کاری های رندر داخلی و نورپردازی رندر داخلی در ویری نکست اسکچاپ با شما صحبت کنیم. امیدواریم که این مطالب راهگشای شما دوستان عزیز در پروژه هایتان باشد.

رندر خوب

برای رندر خوب شما صرفا نیاز به ستینگ رندر و قرار دادن یک سری اعداد و اندازه و تغییر آنها ندارید. در درجه اول شما باید مدلسازی خوب و با جزئیاتی رو داشته باشید؛ همچنین میبایست از مبلمان های با کیفیت و متریال خوبی نیز بهره ببرید. یکی از پارامترهای اصلی رندر بخصوص در طراحی نورپردازی رندر داخلی در ویری نکست اسکچاپ و تامین نور رندر هستش. نورپردازی رندر داخلی در ویری نکست اسکچاپ بیشترین مشکل در رندر نیز در همین بخش هستش که دوستان نمیدانند که چطور و از کدامین منبع نوری در ویری نکست استفاده کنند. در ابتدا سعی میکنم نورهای مورد استفاده در این آموزش رو معرفی کنیم.

معرفی نورهای اصلی ویری نکست

پنجره اصلی نورهای ویری نکست

مهم ترین نور ویری نکست نور صفحه ای یا (Rectangle Light) می باشد. این نور جز منابع اصلی در نورپردازی داخلی به حساب می آید و شما میتوانید نور عمومی فضای داخلی تون رو با این نور تامین کنید. جهت تابش این نور در ویری نکست از طریق فلش روی صفحه نور ترسیمی شما ایجاد می شود. مثلا وقتی اون رو روی سقف ترسیم میکنید فلش رو به پایین به این معنا هستش که تابش نور رو به پایین می باشد. (تصویر زیر)

ترسیم صفحه نور چهارگوش روی سقف و فلش رکتنگل لایت رو به پایین است.

کار بعدی که می بایست انجام بدید این هست که سایز صفحه ترسیم شده رو با ابعاد فضاتون متناسب کنید. فقط یادتون باشه که صفحه ترسیم شده به سقف نچسبه و چند میلی متر الی یک سانتی متر فاصله داشته باشد. همینطور از کناره ها خیلی به دیوارهای جانبی نزدیک نباشد چون در هنگام رندر ممکن است قسمتهای بالایی دیوار خیلی روشن شود و کمی کار رو غیر طبیعی نشون بده.

برای طبیعی شدن جلوه رندر شما میتوانید نورطبیعی محیط اسکچاپ رو هم به داخل فضاتون بیارید. در این حین باید اول ابزار shadow در اسکچاپ رو فعال کنید و با تنظیمات ساعت شبانه روز و ماه شمار اسکچاپ زاویه نور رو جوری تنظیم کنید که داخل فضا تاثیرش رو مشاهده کنید. درشکل زیر تنظیمات نور به داخل فضا ورود کرده و میتوان از قدرت آن برای روشنایی داخلی بهره برد.

فعال کردن نور خورشید اسکچاپ

در ادامه شما میتوانید زاویه رندرتون رو تثبیت کنید و اقدام به ایجاد یک صحنه نمایید. و بعد از فعال کردن صحنه میتوانید نورخورشید اسکچاپ را غیرفعال کنید چون در سرعت عمل شما برای کار یا ادیت تاثیر بسزایی دارد.

ایجاد یک scene در محیط اسکچاپ برای تثبیت زاویه دوربین و تنظیمات نور طبیعی

این نکته رو به یاد داشته باشید که نور خورشید اسکچاپ در تنظیمات ویری نکست دربخش تنظیمات نور به عنوان Sun Light شناخته می شود. و زاویه و شدت تابش آن در محیط اسکچاپ قابل مشاهده و ادیت می باشد. در حالت معمول نور خورشید در ویری نکست شدت 1 می باشد که در این صحنه آن را به 0.4 کاهش داده ام.

تنظیمات نور خورشید در ویری نکست

برای تنظیمات نور صفحه ای (رکتنگل لایت)، روی صفحه نور کلیک کنید و به سراغ تنظیمات نورپردازی در ستاپ ویری برید. شدت نور رو برای این صحنه روی 10 قرار دادم البته شما در ابتدا با توجه به وسعت فضاتون میبایست چندباری آزمون و خطا کنید تا نور مورد نظرتون رو بدست بیارید. فقط یادتون باشه که تصویر کم نور رو میشه یکم پر نور کرد ولی صحنه ای که نورش خیلی زیاده شده و تصویر رو سوزونده رو نمیشه نورش رو کم کرد.

تنظیمات رکتنگل لایت

مهمترین پارامترهای رکتنگل لایت تنظیمات شدت (Intensity) می باشد که در حالت عادی تنظیمات آن روی 30 می باشد. همچنین شما میتونید با انتخاب صفحه رنگی در اولین بخش تنظیمات یعنی در قسمت Color/texture رنگ نورتون رو هم تغییر بدید در این صحنه نور سفید آفتابی تنظیم شده و پارامتربعدی نامرئی کردن صفحه نورانی با زدن تیک (Invisible) و غیر فعال کردن تاثیرصفحه نورانی در اجسام براق هستش که با برداشتن تیک (Affect Reflections) میسر خواهد شد، در واقع اینجا ما فقط تاثیر نور رو نیاز داریم و نمیخوایم صفحه نورانی بزرگی روی سقف یا روی سطوح براق مثل شیشه دیده بشه بنابراین تیک های مرتبط با اونها رو میزنیم یا غیر فعال میکنیم.تاثیرات بحث شده رو میتونید در پنجره کوچک ستاپ رندر ویری نکست قبل از اعمال رندر ببینید مطابق تصویر زیر:

نامرئی کردن (Invisible) صفحه نورانی و برداشتن تیک Affect Reflections

تنظیمات نورهای آی ای اس (IES Light)

نور های آی ای اس به نور های هالوژنی اطلاق میشن، نورهایی که برای هالوژن ها ، آباژورها یا نورهای دکوراتیو دیواری مورد استفاده قرار میگیرند که طیف شکلی نوری زیادی دارا می باشند. برای بدست آوردن اشکال نوری شما می بایست یک سری از فایل ها یا شابلون های نورIES رو داشته باشید که من سعی کردم منتخبی از اونها رو در ادامه برای دانلود در اختیارتون قرار بدم. وقتی ابزار نور ای ای اسرو انتخاب میکنید پنجره ای باز میشود که شما باید فایل آی ای اس مورد نظر رو انتخاب کنید و سپس به تنظیمات اصلی نور درویری برید.

دانلود مجموعه فایل های آی ای اس IES files for Download

وقتی نمونه نور رو انتخاب میکنید جانمایی نور رو در هالوژن یا لامپ مربوطه انجام بدید جهت فلش ، جهت تابش نور می باشد. که سعی کنید لبه مکعبی نور رو به ابجکت ، دیواریا سقف نچسبانید. بعد از اعمال فایل شابلون نوری آی ای اس رنگ و شدت آن را تنظیم نمایید. در این تنظیمات شابلون شماره 10 انتخاب و شدت نور روی 1000 تنظیم شده است. گاها برای دیدن تاثیرات یا شدت آن مجبورید با چند تست رندر وضعیت را چک نمایید.

تنظیمات مرتبط با نور آی ای اس

نور کروی Sphere Light

نور کروی کاربردهای زیادی در طراحی داخلی و روشنایی فضای محیط داخلی دارد. ازین نور میتوانید برای نور عمومی فضای داخلی در رندر نما یا محیط بیرونی استفاده کنید همچنین می توانید سایز آن را کوچک نمایید و به عنوان لامپ یا نور داخل آباژور دیواری یا آباژورهای ایستاده استفاده نمایید. تنظیمات آن شبیه به نور صفحه ای می باشد که میتوانید آن را نامرئی یا تاثیراتش در اجسام براق را با غیرفعال کردن تیک آن انجام دهید. در این پروژه من از آن به عنوان لامپ داخل آباژور دیواری استفاده کرده ام. تنظیمات شدت و رنگ آن نیز که کاملا مشخص می باشد. شما میتوانید بعد از ترسیم و اعمال تنظیمات مورد نیاز ، تعدادی از نورها را بر اساس استفاده کپی نمایید بدیهی هستش که نورهای کپی شده تنظیمات یکسان خواهند داشت.

اعمال نور کروی به ابجکت آباژور دیواری و تنظیمات مرتبط با آن

با توجه به تاثیر نورهای اعمال شده رندر نهایی این صحنه برای شما عزیزان در آخر مقاله آمده است. البته ناگفته نماند که تنظیمات زیادی دیگری در متریال و محیط وجود دارند که در مقالات آموزشی مرتبط به آنها خواهیم پرداخت. ممنون که مقاله ” نورپردازی رندر داخلی در ویری نکست اسکچاپ ” دنبال کردید.

اعمال نور خورشید، نور صفحه ای، هالوژنی و کروی و تاثیرات آن در رندر نهایی

برای کیفیت بهتر رندرهاتون (داشتن نویزو … ) ترفندهای آموزشی ما رو دنبال و با ما همراه باشید و در صورت رضایت از آموزش ها لینک های ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

با تشکر محمد سابقی مدرس اسکچاپرز

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها