اشتراک گذاری

همه چیز در مورد اسکچاپ

همه چیز در مورد اسکچاپ ، نرم افزار اسکچ آپ (SketchUp) که هم اکنون به طور رسمی تحت مالکیت شرکت Trimble است؛ در دایره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی شناخته می شود. کاربرد این نرم افزار می تواند در زمینه رشته هایی چون: معماری، عمران، تاسیسات، نجاری، فیلم های شبیه سازی کامپیوتری و… و حتی بازی های کامپیوتری باشد.

SketchUp 2017

در ابتدا سال 2008 اولین نسخه رسمی آن توسط گوگل منتشر شد و درسال 2013 نسخه 2013 این نرم افزار که کامل ترین ورژن منتشرشده آن بود توسط شرکت “تریمبل” منتشر یافت. از نسخه 2013  به بعد نرم افزار در 3 نسخه متفاوت ارایه شده است.

SketchUp Viewer:

فقط می توان با آن پرونده ای ساخته شده با اسکچ آپ را مرور کرد. هیچ امکان طراحی و ایجادی در این نسخه وجود ندارد اما مدل ساخته شده (از پیش) را می توان درون این نرم افزار از همه زوایا دید، از صحنه های از پیش تعیین شده استفاده کرد، سایه ها را خاموش رو روشن و یا تغییر داد و درون مدل حرکت کرد همچین می توان سبک نمایش خطوط و سطوح را نیز تغییر داد و صحنه ها را چاپ کرد، اما نمی توان خروجی ای از این نرم افزار گرفت. این نسخه ی کم حجم کاملا رایگان است و می توانید از سایت Sketchup.com بارگذاری اش کنید.

SketchUp Make:

 نسخه رایگان اسکچ آپ، با این نسخه می توان انواع مدل های سه بعدی را ساخت و ویرایش کرد، پلاگین های مختلف را بر روی اش نصب کرد و تقریبا هر کاری که نیاز داشته باشید از ایجاد مدل، ویرایش، نمایش، خروجی گرفتن و حتی نصب و استفاده از پلاگین های موتور های رندر را می توانید با این نسخه که به رایگان در سایت Sketchup.com قابل بارگذاری است انجام دهید.
* پس از نصب SketchUp Make امکان هشت ساعت استفاده رایگان از SketchUp Pro به شما داده می شود. اگر دراین مدت لایسنستان را آپگرید کنید SketchUp Pro دایمی خواهد شد. پس از این زمان نرم افزارتان به حالت Make تبدیل می شود که بدون محدودیت برای همیشه می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

SketchUp Pro:

نسخه حرفه ای اسکچ آپ، این نسخه رایگان نیست و قیمت آن در این زمان 695 دلار آمریکا است.
این نسخه کامل تر از SketchUp Make است و شرکت سازنده آن را برای استفاده افراد حرفه ای و شرکت ها توصیه میکند.
از تفاوت های عمده این نسخه با نسخه Make می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– ساخت و استفاده از Dynamic Component ها.
– ابزار Soften and Smooth.
– Advanced Camera Tool.
– ابزار های Sand Box.
– Import و Export کامل تر.
– خروجی انیمیشن.
و…
* اگر قصد استفاده از اسکچ آپ برای امور معماری را دارید، عملا مجبور به استفاده از نسخه غیر رایگان Pro خواهید بود.

کاربری

اسکچ آپ یکی از ساده ترین نرم افزار هایی است که نه تنها در دایره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، بلکه در دایره نرم افزار های فنی و کد (CAD) می‌توانید بیابید. اصول کار با اسکچ آپ بر پایه خط است؛ که همین مسئله استفاده از آن را برای کاربر معمار لذت بخش تر می کند. خطوط به هم میپیوندند و سطوح را به وجود می آورند. سطوح به هم می‌پیوندند و احجام را به وجود می آورند. همچنین سطوح می‌توانند به وسیله محبوب ترین و معروف ترین ابزار اسکچ آپ (که به نماد آن نیز تبدیل شده است)، Push Pull Tool، با کشیده و فشرده شدن، ارتفاع به دست بیاورند تا احجام به وجود بیاید.
روند طراحی در اسکچ آپ برخلاف تصور برخی، کاملا می‌تواند دقیق و با ابعاد و اندازه صورت بگیرد.

افزونه ها

اسکچ آپ را می توان ساده ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی دانست. اما اگر کمی جستجو کنید متوجه خواهید شد که کاربران بسیار حرفه ای طرفدار این نرم افزار اند و نمونه های ساخته شده با این نرم افزار با نمونه های ساخته شده با نرم افزار های بسیار پیشرفته و پیچیده برابری می کند. علت اصلی امکان نصب و استفاده از افزونه ها در این نرم افزار است.
از نسخه 7 به بعد، سازندگان امکانی را فراهم کرده اند که با کمک زبان برنامه نویسی Ruby می توان برای اسکچ آپ افزونه ساخت. به این ترتیب به سرعت برای هر گونه مدل سازی یا عملیات مختلف افزونه ای ساخته شد که سبب شد اسکچ آپ در کنار سادگی قدرت فراوانی داشته باشد. بیشتر افزونه های روبی ساخته شده، رایگان اند و به طور مثال میتوانید از Sketchucation.com آن ها دانلود کنید. اما افزونه های پیشرفته تر و تجاری نیز وجود دارند.
نصب پلاگین های اسکچ آپ بسیار ساده است. فقط کافی است فایل افزونه مورد نظر را با پسوند rb درون پوشه Plugins در پوشه محل نصب Sketchup کپی کنید و یک بار نرم افزار را باز و بسته کنید. البته راه های جدید تری نیز وجود دارند.
* در SketchUp 2013 به بعد امکان جدیدی با نام Extension Warehouse به وجود آمده که می توان از آن به عنوان مرکز افزونه ها یاد کرد. سازندگان افزونه ها به راحتی حاصل کار خودشان را در این محل وارد میکنند و کاربران نیز از درون خود نرم افزار میتوانند اقدام به جستجو و نصب افزونه ها کنند.
** افزونه های دیگری همچون موتورهای رندر و… نیز وجود دارند که نصب شان همانند نرم افزارهای جداگانه، در قسمت اینستال منوی اکستنشن اعمال و به صورت خودکار در محل مربوطه نصب می شوند. در اسکچاپ 2017 و 2018 نیز در منوی Window در محیط نرم افزار گزینه ای بنام Extension برای نصب پلاگین ها ایجاد شده است.

.نرم افزار های جانبی

با نصب نرم افزار اسکچ آپ به صورت خودکار دو نرم افزار دیگر، LayOut و Style Builder نیز نصب می شوند.
LayOut:

نرم افزار صفحه آرایی بر پایه Vector است که کار با آن بسیار ساده است و به راحتی می توانید علایم و نشانه های مربوط یه معماری را به ارایه تان اضافه کنید و همچنین مدل های ساخته شده در اسکچ آپ را به زاحتی می توانید وارد این نرم افزار کنید و حتی در زوایای مختلف نمایششان بدهید.
Style Builder:

نرم افزار ساخت مجموعه خطوط برای استفاده در اسکچ آپ است. با کمک این نرم افزار حتی می توانید خطوط دستی خودتان را وارد نرم افزار اسکچ آپ کنید.

خروجی گرفتن از اسکچاپ

اصولا اسکچ آپ برای خروجی غیر واقعی ساخته شده است. در این نرم افزار به راحتی میتوانید انواع سبک های غیر واقع گرایانه، مثل خطی ، رنگی و… را بسازید و خروجی بگیرید. اما به صورت پیشفرض امکانی برای Render صحنه ساخته شده وجود ندارد.
در اسکچ آپ نورهای مصنوعی وجود ندارند و تنها نور صحنه نور خورشید است. البته تعریف نور خورشید در این نرم افزار با نرم افزارهای سه بعدی دیگر کمی متفاوت است. به این گونه که در این نرم افزار امکان حذف نور خورشید وجود ندارد، چون اصولا نور خورشید وجود ندارد! فقط سایه های متاثر از نور فرضی خورشید (در صورتی که فعال شان کنید) وجود دارند و میتوانید جهت و شدت شان و… را تعیین کنید.

اما اسکچ آپ به واسطه امکاناتی که برای توسعه دهنگان فراهم آورده است و کاربران زیادی که دارد، توجه سازندگان موتورهای رندر بسیاری را به خود جذب کرده است. از موتور های رندر جداگانه (دارای استودیو) مثل Maxwell Render و Thea Render که با ساخت افزونه هایی امکان رندر داخلی و یا خارج کردن کل صحنه برای استفاده در استودیوشان را فراهم کرده اند. تا موتور های رندر معروفی که نسخه جداگانه برای اسکچ آپ ساخته اند مثل V-Ray و حتی موتورهای رندری که اصولا برای اسکچ آپ ساخته شده اند مثل Podium و Twilight Render؛ بازار موتورهای رندر برای کاربران اسکچ آپ را داغ کرده است.

بسته به مهارت تان، سلیقه تان و انتظارتان میتوانید موتور رندر مورد نظر را انتخاب کنید. مدل سازی و خروجی واقع گرایانه (Render) برای کاربرانی با سطح کاری ای چون معماری، نیازی است که هرچند در نرم افزارهای پیشرفته و پیچیده تر مثل Autodesk 3Ds Max قابل انجام است؛ ولی سهولت و سرعتی که هم در طی انجام پروژه و هم در پروسه آموختن نرم افزار، با اسکچ آپ به دست می آید، سرمایه گذاری زمانی بر روی این نرم افزار را معقول تر نشان می دهد.
اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها